Szénhidrátok

Szénhidrátok
Az emberi szervezetben a tápanyagok lebomlása során energia  szabadul fel, amely lehetővé teszi az alapanyagcserét, a fizikai és sporttevékenységet . Ez az energia túlnyomó részt a szénhidrátok lebontásából származik. Extrém esetben (éhezés, drasztikus diéta) a test fehérjelebontással kompenzálja az energiahiányt. A szénhidrátok lebontásából a szervezet grammonként 4,1 Kcal energiát nyer.

Összetett, szénhidrátok: nagyon sok hasznos tápanyagot tartalmaznak: vitaminokat, ásványi anyagokat, rostokat. Ilyenek például a rizs, teljes kiőrlésű kenyér, zabpehely, puffasztott rizs – búza, és a zöldségek. Ezeknek a termékeknek a glikémiás indexük is alacsony, ami azt jelenti, hogy nem emelik meg gyorsan a vércukorszintet és hosszan tartanak jóllakott állapotban.

Egyszerű szénhidrátok: ezek azok  amelyeket kerülnünk kell! Ide tartoznak a cukrok, cukros üdítőitalok, péksütemények, lisztes és cukros készítmények. Ezek semmilyen , a szervezet számára  hasznos tápanyagot nem tartalmaznak, glikémiás indexük magas, mivel elfogyasztásuk gyorsan megemeli a vércukorszintet, nagy lesz az inzulinválasz. Ez pedig növeli a zsírrá alakulás kockázatát. Így a fehérje a szénhidrát hatására megnyíló sejtkapuknak köszönhetően jobb arányban és tempóval szívódik fel és épül be.. Azért kell odafigyelnünk, mit eszünk, hogy energiaszintünket úgy tudjuk növelni, hogy csekély legyen a zsírrá alakulás kockázata. Ugyanis energiát mindenképpen nyerünk vele, de az egyszerű cukrok esetében  gyorsan és rövid időre, míg összetett szénhidrát esetében hosszabb időre lesz biztosítva az energiaszintünk!

2017-09-25T16:10:08+00:00 2017. július 10.|Táplálkozás|